Sunday, July 28, 2013

Km vs. Cas - Sofiina volba?

Minule som neuvazene napisal, ze ked bezim pomalsie ako 5:45min/km, tak to je uz zle. A hned som na to zozal pochvalne reakcie, ze aky som ja rychly bezec a podobne. Ale prd, ja vobec nie som rychly bezec, ja som naopak velmi pomaly bezec (maraton za 3:28h). Keby som bol rychly, tak nebeham maratony ani ultra, ale behaval by som 5ky a 10ky. Na dlhych tratiach je to jedno, tam sa rychlost (alebo skor pomalost) strati. 

Tak som nad tym zacal tak trochu uvazovat, ze preco v treningoch obcas behavam rychlo, resp. rychlejsie, nez by sa na trening a dlzku trate patrilo. Ak si vezmem, ze maratonsky osobak mam v tempe malicko lepsom nez 5:00min/km, tak behavat v treningu dlhsie behy v tempe okolo 5:30 je mozno naozaj prilis rychlo. Najma ked cielom dlhych behov nie je trening rychlosti, ale skor vydrze a prace s energiou. 

Prisiel som na to, ze ak si odmyslim obcasne svetle dni, ked mam jednoducho chut a slinu na rychly beh a zaroven mi to aj nohy dovolia, tak dovod pre rychlejsie tempo (rychlejsie je lepsi vyraz nez rychle, lebo miliony bezcov by ma za tempo 5-6 min/km urcite vysmialo, ze to je takmer chodza a nie beh) je velmi pravdepodobne nedostatok casu. Ja mam totiz vzdy taky naivny plan, ze rano skoro vstanem a pojdem behat. Ale realita je potom taka, ze vecer idem neskor spat, deti v noci buntosia, rano prespim budik (ok, mat ho na 4:30am je asi prilis velka trufalost) a ja sa zobudim v case, ked uz pomaly cela rodina vstava. A kedze sa uz aj tak citim dost previnilo, ze nesedim doma a nepomaham s detmi, tak mam potom na vyber iba dva mozne scenare - bud to skratim kilometraz alebo skusim povodny plan odbehnut rychlejsie. Asi nikoho neprekvapi, ze skratit km je menej popularna volba. Strach z toho, ze mi tie km budu neskor na nejakych pretekoch chybat, mi to proste nedovoli. A je vcelku jedno, ze ktora volba je rozumnejsia. Ja proste v tychto chvilach volim rychlejsi beh a km skracujem iba vtedy, ked uz je cas naozaj pokrocily.

Tento tyzden sa mi vsak beha skvele. Nemusim ani skracovat km, ani bezat prilis rychlo. Sme na Slovensku a s detmi pomaha babka. Ja si rano vybehnem, ako vstanem, a odbehnem, co mam na plane. A este v pohode stiham aj ranajky a doma ma vsetci vitaju s usmevom :)

Inak, vsetci sa stazuju, ze ako je tu teplo, ale mne sa to ani nezda. Andaluzia cloveka nauci. Jediny rozdiel je v tom, ze ked tu vybieham 7:30, tak slnko je uz vysoko a celkom slusne pecie. U nas dole ale vtedy este len svita. Ale aj tak mi pride, ze doobeda je vonku este velmi prijemne. Ak sa mi podari bezat este v nejakom tieni, tak to je uplna parada. Tu je totiz jediny zdroj tepla to slnko. Ale u nas, ak je teplo (a to teda je), tak je to kvoli tomu, ze od Sahary nam fuka teply vzduch a je takmer jedno, ci je clovek v tieni alebo na slnku, vsade je horuco. A hoci tu stupaju teploty ku 40kam, stale tu chyba ten efekt rozpalenej otvorej truby na pecenie (kto bol u nas dole v lete, urcite vie, o com pisem).

V tomto duchu ma vcera pobavil jeden senior, ktoreho som stretol okolo 9:00 rano. Vravi mi, ze v tychto teplach by som nemal sportovat, ze to je nebezpecne. Tak som mu podakoval za starostlivost, zazelal vela stastia k jeho jazde na bicykli (nech si dava pozor na teplo) a pomyslel si, ze keby ten vedel, na ake teploty som zvyknuty....vsetko je relativne, ze? :)

nth

2 comments:

  1. Duri, jsi dabel... dokazu si predstavit, co jsi v Andalusii behal:).
    Ale mas pravdu, vsechno je relativni..Mimochodem ty hlasky o skodlivosti sportovani jsem take vyslechl, nastesti moje nejmilejsi, jasne slunecko, mi podobne plky nerika pri minus 20 a tak mi je nerika ani pri plus 35C..:)
    Budes mit skvelou pripravu! 12:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. V zime sa o mna zena neboji, ale v tomto teple nie je uplne nadsena, ked idem behat. A ma asi pravdu :) Ale tak, davam si pozor, ak je fakt teplo.
      Diky za podporu, behu zdar, ultra zvlast!

      Delete